Cele mai frumoase sate si orase din Mallorca

Majoritatea celor mai interesante si mai frumoase sate si orase din Mallorca se afla in nord, printre muntii Sierra de Tramuntana, insa nici celelalte presarate pe ici pe colo pe tot teritoriul insulei nu sunt mai prejos. Nu le-am vazut pe toate, insa cele prin care am avut fericirea sa trecem au fost o incantare. Cele mai multe au la cativa km distanta un port ce poata acelasi nume cu satul sau cu orasul. Asta a facut parte din strategia lor din urma cu multi ani pentru a nu se lasa prada usor invadatorilor dinspre mare. Orice primejdie era anuntata de pe turnurile de piatra construite de-a lungul varfurilor muntilor, fiecare turn aprinzand pe rand o faclie instiintand astfel populatia de un eventual pericol. Pentru cei mai temerari, astazi turnurile servesc ca punct de observare a insulei de jur imprejur, fiecare oferind un unghi diferit. Cine isi ia timp sa exploreze si sa ia la picior cateva dintre asezarile din Mallorca isi da seama la sfarsit de frumusetea totala a insulei. Orasele si satele intalnite in cale intregesc peisajul tipic mediteranean, incepand cu bisericile ce ies in evidenta prin arhitectura si stil, nu mai vorbim de strazile pietonale inguste, pietruite si frumos decorate sau de pietele locale fermecatoare (gasesti macar o piata in aer liber in fiecare zi a saptamanii), de targurile si festivalurile desfasurate de-a lungul intregului an.

Pollença situat in nordul insulei a fost primul sat in care am ajuns intr-o zi de duminica, zi de piata. Este un sat situat intre munti cu strazi flancate de case inalte de piatra. Zona zero este Plaça Major in jurul careia se concentreaza toate stradutele, unde te poti plimba printre atelierele artistilor locali, printre tarabe cu produse artizanale, pentru ca la final sa termini la terasa unei cafenele sau unui restaurant degustand desertul local ensaïmadas nature. Noi am stat aproape o dimineata intreaga pentru ca am dat de un parc pentru copii chiar inainte de a intra in centrul vechi. Pentru cei in forma, 365 de trepte alcatuiesc urcarea pana la varful Calvari, semnificand drumul lui Iisus pana la rastignirea pe cruce. De sus, privelistea ajunge pana la mare. Noi doar ne-am multumit cu un repaos pe trepte dupa ce mancasem un meniu specific mallorchin. Aici am testat primul fel tipic al insulei: asado de lechona (purcelus de lapte la gratar) servit alaturi de cartofi copti, niste calamari si sos aïoli, un sos de usturoi divin, servit simplu cu o bucata de paine si de care ne-am indragostit. Am si cumparat un borcan de sos dintr-un magazin. Dupa masa copioasa, ne-am deplasat cativa km pentru a descoperi portul Pollença, situat intr-un golf al carui brat stang conduce spre Cap Formentor, cel mai nordic punct al insulei. Portul Pollença este un vechi port de pescari devenit acum statiune balneara fiind luat cu asalt de turisti din ce in ce mai mult in fiecare an. Situat intr-un golf si avand muntii in spate, portul Pollença este propice familiilor cu copii datorita curentilor mici si a lipsei aproape totale a vantului.

Coborand in jos spre est, dai de Alcudia, orasul principal de pe aceasta parte a insulei. Ajungand tot intr-o zi de piata, a trebuit sa ne invartim ceva vreme pana sa gasim un loc de parcare. Alcudia inca mai pastreaza zidul medieval din secolul al XIV lea sub forma rectangulara fortificat de 26 de turnuri. Astazi zidurile alcatuiesc un perimetru de 1,5 km in jurul centrului vechi, o zona 100% pietonala foarte frumos pavata si intretinuta, decorata la randu-i cu flori, unele asezate chiar de o parte si de alta a usilor caselor. Ca si in Pollença, Alcudia are un port la cativa km distanta, unde odata ce depasesti partea amenajata pentru pescari si portul de plaisance, ajungi la cei 7 km de plaja, care insumeaza de fapt mai multe plaje, cu nisip fin si alb. O prima parte a plajei este foarte turistica, blindata pe margini de hoteluri care in sezon estival propun diferite activitati miilor de turisti ce debarca in fiecare zi, insa cu cat te indepartezi plajele devin mai pustii si mai salbatice, unele meritand cu desavarsire o oprire daca vrei sa te relaxezi departe de zbucium si de galagie. Ziua in care am vizitat Alcudia am terminat-o cu o plimbare in portul de plaisance, la care am revenit si in ultima noastra zi pentru a degusta un platou local de tapas ce s-a dovedit a fi masa noastra cea mai scumpa in tot sejurul din Mallorca.

Daca este un sat care nu ar trebui ratat in Mallorca acela este Valdemossa, fiind situat printre cele mai frumoase din insulele Baleare. Valdemossa ne-a aparut deodata in fata dupa un traseu cu o succesiune de curbe. Un sat asezat intr-o vale profunda din Sierra Tramuntana strabatut de numeroase stradute pietonale a caror case sunt decorate cu ghivece de flori si cu placute de faiante multicolore reprezentand sfanta Caterina. Tot satul este denivelat, cu urcusuri si coborasuri, la fiecare colt ivindu-se alte stradute, nestiind pe care sa-ti continui calea, insa oricare l-ai lua incantarea este pe masura. Daca ar fi sa te plimbi prin tot labirintul de stradute cred ca iti ia o jumatate de zi pe putin. In Mallorca au ajuns multi oameni cunoscuti in lumea intreaga insa Valdemossa este cunoscuta pentru locul in care a trait pentru cativa ani compozitorul Frédéric Chopin. In august are loc festivalul de muzica cu acelasi nume ce atrage artisti din toate colturile lumii. In Plaça Chopin ne-am oprit la o terasa unde am degustat un alt fel de mancare, frito majorchin se numeste, un amestec de legume prajite in ulei de masline alaturi de bucati de ficat, rinichi sau inimi de porc. Am terminat plimbarea in Valdemossa in gradina lui Chopin mancand o inghetata artizanala, nu la fel de buna ca cea italiana, insa mult mai buna decat cea din Franta 😉 .

Pana sa fie legat in 1912 printr-un tren construit din lemn ce-l leaga de Palma de Mallorca, Soller era un sat izolat. Datorita lui este un punct de atractie in Mallorca, calatoria cu acest tren vechi dand impresia ca te intorci in timp, la inceputul secolului, vagoanele trenului fiind rudimentare si foarte bazice, nedispozand nici macar de o toaleta. In functie de clasa la care calatoresti scaunele sunt imbracate cu burete sau sunt simple din lemn. Cei aproximativ 30 km dureaza o ora jumatate fara oprire, trenul siruind printre vai pline de maslini si migdali pentru a se intalni la sfarsitul traseului cu muntii. Odata ajunsi in gara Soller un tramvai preia legatura pana in portul Soller, efectuand cei 4 km ramasi in 30 de minute. Soller este asezat intr-o vale plina de plantatii de portocali si lamai, ceea ce face ca orice terasa sau bar din oras sa iti propuna un suc proaspat presat din culturile locale. Sufletul vietii locale este Plaça de la Constitucio, prezidata de biserica Sant Bartomeu a carei fatada a fost construita din calcarul exploatat in regiune si de a carei decoratiune exterioara s-a ocupat un discipol de-al lui Gaudi. In Soller nu am zabovit prea mult, caci copiii dormeau in masina, insa a fost suficient o jumatate de ora de plimbare cat sa-mi lase o impresie frumoasa. M-am cufundat in stradutele din jurul centrului, mai calme si lejer pustii, insa destul de captivante. Am fost placut surpinsa de casele inalte cu usi largi si ca peste tot pe unde am fost in Mallorca, totul in jur are un aspect curat si ingrijit. In drumul spre masina am avut ocazia sa prind ora cand trecea tramvaiul prin centrul orasului!

Vizitarea satelor din Mallorca a fost unul din lucrurile pe care ni le doream sa le realizam de cand pregatisem vacanta. Toate ne-au placut si ne-au demonstrat ca Mallorca nu inseamna doar plaje, iar daca iesi un pic de pe santierele batute poti descoperi alte lucruri la fel sau poate chiar mai frumoase si mai interesante. De la orice voiaj pe care l-am intreprins pana acum am avut cate ceva de invatat si cu siguranta mai avem multe, unele care poate ne vor schimba ideile si contrazice gandurile, insa asta este tot farmecul unei calatorii, sa te bulverseze, sa te impresioneze si sa-ti provoace noi trairi si noi intrebari!