In avion cu copiii

Ne place sa calatorim, asta nu este un secret, insa cel mai mult ne place sa calatorim cu copiii nostri. Cum!? Ar intreba cativa carora calatoriile cu copii li se poate parea un calvar, nu mai spun daca acea calatorie mai presupune si un zbor cu avionul. Nu de putine ori am primit replica ca suntem curajosi ca plecam la drum cu unul apoi cu doi copii mici. Nu am avut niciodata frica sa plecam la drum cu copiii, nici la primul copil si cu atat mai putin la al doilea. Unele dintre calatoriile, vacantele si escapadele noastre au avut ca mijloc de transport avionul, din motive de distanta, buget si castigarea unui timp mai mare in vacanta decat daca am fi plecat la drum cu masina (ceea ce preferam ca mijloc de deplasare pentru libertatea de miscare si stabilirea orarului dupa convenienta noastra). Daca noi ne-am urcat in avion pentru prima data pe la 20 si ceva de ani, copiii nostri au fost supusi actului inca din frageda pruncie. Coincidenta face ca ambii copii sa  fi calatorit cu avionul pentru prima oara la varsta de 7 luni. Nu am facut foarte multe zboruri cu copiii iar cele la activ nu au mai mult de 3 ore. Nu ne-am aventurat nici in destinatii prea indepartate din motive de meteo, prea umida sau prea calda, dar si din motive de sanatate, unde riscurile sa capeti o boala sunt ridicate, vrand sa evitam inca un vaccin copiilor la varste asa mici. Avem inca locuri de explorat in Europa, iar treptat ne vom orienta si in afara ei.

Sa iei avionul cu un bebe pentru prima oara poate ridica multe semne de intrebare si stresa orice parinte. Daca plange, daca il dor urechile, daca uit ceva important, si cate si mai cate. Lista este lunga. Ne-am pus si noi intrebarile astea si le-am tratat pe fiecare cu cat mai multa si posibila stare de calm incercand sa nu ne stresam mai mult decat necesar. Bineinteles ca aspectul acesta nu este de neglijat atunci cand calatoresti cu copii, insa cu o minima rigurozitate, atat parintii si cat si copiii pot ajunge senini la destinatie 😉 Din fiecare nou zbor cu avionul am avansat in organizare timpul si in pregatirea bagajelor. Ne-am diminuat asteptarile cu fiecare plecare. Am invatat ca daca noi suntem calmi si mai putin stresati cu atat lucrurile se vor petrece mai bine! Si cu cat copiii sunt mai mari si le vorbim si le povestim despre unde vom merge, cum vom petrece impreuna, cu atat vor fi si ei mai entuziasmati. De fiecare data i-am pregatit inainte cu cateva zile de plecarea cu avionul (si nu numai) descriindu-le cum se va derula timpul pana la ajungerea la destinatie. Poate parea anodin sa-i spui toate astea unui copil mic insa ei inregistreaza macar cateva dintre detaliile pe care i le spui si vor fi mai pregatiti sa confrunte necunoscutul.

Din scurta noastra experienta de pana acum, am adunat mai jos cateva dintre trucurile pe care le utilizam pentru a avea o calatorie cu avionul cat mai agreabila atat pentru copii cat si pentru noi:

º De cand avem copii preferam un zbor direct decat unul cu escala, asta chiar daca cel cu escala poate fi mai ieftin, insa in acest mod evitam o oboseala in plus pentru ei. De exemplu, pe la 15 luni ale fiul nostru am efectuat un zbor cu escala la Viena (nu am avut alta varianta) cand a trebuit sa venim de urgenta in Romania. Timpul de corespondenta intre cele doua avioane a fost la limita si o mica intarziere ne-a facut sa alergam cu bebe in brate prin aeroport pentru a ne asigura ca ne vom imbarca in cel de-al doilea avion.

º Nu spunem nu la zboruri cat mai matinale sau nici celor pe timp de noapte. Locuim intr-o zona din care putem lua avioane din 3 aeroporturi 😉 (Lyon in Franta, Geneva in Elvetia si Torino in Italia). Distanta pana la ele este cam aceeasi, apoi bineinteles fiecare are avantajele si dezavantajele sale in functie de destinatie. Pana acum nu am experimentat decat zborurile matinale, de exemplu trezirea in jurul orei 3-4 dimineata, drum in jur de 2 ore cu masina pana la aeroport pentru a lua un avion la 7-8 dimineata. De fiecare data, ambii copii au dormit in masina si apoi un pic in avion. Raman de testat cele de noapte, insa cred ca ar dormi bustean amandoi.

º Mereu ne luam o marja de o jumatate de ora in plus pentru a ajunge la aeroport. Nu se stie niciodata ce lucruri neprevazute pot aparea cu copiii 😉 (din experienta proprie sunt 99,99% sanse sa apara)

º Pentru un bebe, cam pana la 18 luni, am privilegiat mereu un loc la culoar, mult mai comod atunci cand nu are stare sau cand trebuie sa te duci sa-l schimbi la toaleta.

º Dupa 18 luni am privilegiat locul la geam, astfel il tine ocupat daca este fascinat de avioane cum este al nostru, sa vada aripa, motoarele, elicele cum se invart, sa se uite pe geam la nori, sa vada chiar alte avioane in departare 😉 .

º De fiecare data schimbam copiii si mergem la toaleta din aeroport inainte de imbarcare. Cea din avion este ingramadita, insa cand nu avem incotro nu ezitam sa o folosim.

º In bagajul de mana pentru bebe prevedem de fiecare data mai multa mancare si mai multe scutece decat necesar. Un alt zbor cu escala (tot de urgenta in Romania din pacate) nu ne-a adus pana la destinatia finala din cauza unei cete dense si a trebuit sa aterizam in alt oras si sa petrecem o noapte intr-un hotel. Am ramas fara scutece si a trebuit sa cumparam din aeroport la pret triplu.

º La decolare si mai ales la aterizare, lui bebe ii propunem o suzeta pentru a evita infundarea urechilor ce-i poate provoca durere datorita diferentei de presiune bruste (risc de otita barotraumatica). Cand este mai mare ii propunem un pahar sau o sticla cu apa pentru a inghiti si a-si desfunda urechile.

º Ne imbracam atat noi cat si copiii cu haine cat mai confortabile ceea ce contribuie enorm la starea de bine necesara unui drum cu avionul.

º In bagajul de mana luam un schimb de haine pentru fiecare copil. Accidentele sunt frecvente.

º Nu luam jucarii foarte zgomotoase in avion ci mai degraba interactive si captivante.

º Am investit intr-o valiza Trunki special conceputa pentru copii cu varste intre 3-6 ani. Astfel ii dam o responsabilitate copilului: sa-si pregateasca valiza inainte de plecare, in care isi pune pijamalele, cartile si jucariile favorite. Pe langa asta, atunci cand este obosit sau avem mult de asteptat fiul nostru se aseaza pe ea, o calareste sau il tragem dupa noi prin aeroport cu ajutorul baretei.

º Din punctul nostru de vedere un port-bebe este indispensabil. Niciodata nu am luat caruciorul cu noi in avion. Asta pentru ca nu il utilizam prea mult nici acasa si pentru ca un port-bebe ni se pare mult mai ergonomic in deplasarea prin aeroport. In plus, bebe adoarme mult mai repede in el decat in carucior.

º Cat asteptam la poarta de imbarcare lasam copiii sa se joace si sa-si consume energia. Daca avem mult de asteptat, cautam un loc de joaca amenajat pentru copii. Sansele sa doarma apoi in avion cresc.

º Odata ajunsi in avion, atunci cand bebe plange si nu da semne sa se opreasca nu ne mai stresam ca deranjam lumea din jur. Chiar daca sunetele ce le ajung la urechi nu sunt dintre cele mai melodioase, oamenii din jur inteleg ca este vorba despre un copil si ca parintii incearca totul pentru a-l linisti si calma. Un sfat: nu dati niciodata sfaturi in avion parintilor despre cum sa-si linisteasca copilul 😉

º In timpul zborului le propunem frecvent sa bea lichide pentru a evita riscul de deshidratare.

º Imbracam mai degraba copiii cu mai multe haine decat mai putine, in avion este racoare. O patura face o afacere buna atunci cand vor sa doarma. Daca nu ai prevazut cu tine, de obicei daca ceri, ti se ofera in avion.

Bine de stiut :

º Copiii sub 2 ani nu platesc aproape nimic la biletul de avion, nu au alocat un loc ci stau in bratele unuia dintre parinti. Pentru asta exista o mini centura ce se ataseaza de cea a parintelui pentru a putea tine in securitate copilul.

º La cumpararea biletului trebuie citit cu atentie ce ai voie si ce nu ca bagaj pentru copil. Unele companii aeriene iti dau voie la scaun de masina gratuit, altele te lasa sa vii cu caruciorul pana la buza avionului.

º La vama ai voie sa treci cu lichide pentru copii pana la 2 ani gen sticla cu apa, lapte praf, compot de fructe. In functie de aeroport, produsele sunt luate si scanate de un alt aparat pentru a fi sigur de continut. Trebuie asadar luat in considerare un timp in plus fata de obicei.

º La majoritatea companiilor care se respecta ai prioritate la imbarcare atunci cand esti insotit de copii.

º Unele companii aeriene propun copiilor diverse jucarii interactive, carti de colorat. Te scot din impas daca ai uitat sau ai pierdut din nefericire vreo jucarie luata de acasa.

º De fiecare data cand am cerut, insotitorii de bord ne-au dat apa calda pentru prepararea biberonului. De obicei avem un termos cu apa calda mereu cu noi, dar atunci cand ziua este lunga si il utilizam de mai multe ori, apa nu se mai mentine calda.

º In general, familiile cu copii sunt bine vazute peste tot, hai, poate inafara de cativa vamesi de la controlul pasapoartelor care vor sa te impresioneze cu seriozitatea lor. Cam peste tot esti intampinat cu zambete, unii nu ezita chiar sa intre in vorba cu copiii sau sa faca glume.

º Totodata se mai intampla ca un copil sa fie obosit si sa planga sau chiar sa urle, sa se impotriveasca sa faca un lucru atunci cand ii ceri, eventual sa se aseze pe jos 🙂 Este normal, copilul este scos din mediul lui de confort si are doar nevoie de bratele unui parinte.

Pentru majoritatea copiilor calatoritul cu avionul este o aventura. Sa-i lasam sa se minuneze, sa admire, sa descopere! Nu ezitati sa plecati la zbor cu bebelusi si cu copii mici, ganditi-va la destinatia finala si la timpul pe care il veti petrece impreuna!

Zbor placut alaturi de copii!