Islanda – amintirile unui senzational road-trip de vara

Despre vacanta de asta-vara din Islanda abia astazi reusesc sa astern cateva randuri despre ce am trait si simtit acolo timp de 2 saptamani. Cine ne-a pus sa alegem tocmai Islanda si mai ales cu doi copii mici? Ei bine, s-a dovedit a fi o destinatie care se preteaza pentru o astfel de vacanta, chiar daca ca adulti nu am putut face ceea ce ne-am fi dorit. Iar pentru copii, chiar daca am mers in plin sezon este preferabil, temperaturile medii vara fiind in jur de 15 grade. Partea cu aurorele boreale si un treking in inima Islandei am lasat-o pentru cand copiii vor fi mai mari. Caci cu siguranta vom reveni, ne-a ramas o parte din inima acolo! Asta-vara insa, in cele 12 zile pe pamant islandez am vazut, simtit si trait cat nu am facut-o in nici una din destinatiile pe care am avut ocazia sa le vizitam pana acum.

Islanda ne-a impresionat peste masura si cred ca greu vom gasi un alt loc care sa o detroneze! Este o tara de vis si pe buna dreptate! Este dificil sa gasesti o alta tara in lume cu o astfel de concentrare a peisajelor gradioase si spectaculare. Islanda este natura in starea ei bruta, un amestec de foc si gheata. 300 de vulcani sunt parmezati pe suprafata ei, iar ghetarii ii ocupa un pic mai mult de 10% din suprafata. Situata in oceanul Atlantic, la mijlocul drumului intre Europa si America, Islanda se afla la intalnirea a doua placi tectonice, cea americana la nord-vest si cea euroasiatica la sud-est. In ziua de astazi insula cunoaste o activitate vulcanica in crestere. Cine nu-si aduce aminte de eruptia vulcanuluiu Eyjafjöll din 2010 cand a paralizat intreg spatiul aerian? Geologic vorbind, sub Islanda s-ar afla un punct cald, ceea ce da nastere la multe fenomene vulcanice, gen surse termale, gheizere si degajari de fum cu cantitati importante de sulf. Toate acestea sunt usor de observat pe toata suprafata insulei, un fenomen ce impresioneaza pe oricine neobisnuit cu astfel de peisaje.

Cand ne-am decis sa petrecem vara asta 2 saptamani in Islanda, nu am stat mult si ne-am gandit si am ales sa facem un road-trip in jurul insulei. Ideea poate parea nebuna pentru o familie cu doi copii mici, insa suntem deja caliti din calatoriile anterioare si stim care ne este limita. Majoritatea drumurilor in Islanda nu sunt asfaltate. Daca vrei sa te simti safe poti ramane de ring road sau ruta n°1, soseaua ce face inconjorul insulei incepand de la Reikjavik si terminand tot cu…Reikjavik. Daca vrei mai multa aventura, nu ca nu ai avea parte si asa doar parcurgand ruta n°1, poti accesa drumurile off-road din interior, unde detinerea unui 4×4 este aproape obligatorie pentru majoritatea dintre ele. Un tur in jurul insulei iti da deja o buna idee despre cu cine ai de a face: vulcani, ghetari, gheizere, iceberguri chiar, cascade, plaje cu nisip negru, peisaje surprinzatoare la orice viraj de drum! Nu poti pleca din tara asta spunand ca nu ti-a placut. Este imposibil, ori atunci poate ca esti certat cu natura.

Ca simplu si umil calator esti expus la nenumarate peisaje ce-ti taie rasuflarea pur si simplu, ce te lasa cu gura cascata. De cate ori nu ne-am oprit, nu neaparat sa fotografiem, ci doar sa privim! Te intrebi cum a putut natura da nastere la asa ceva pe Pamant? Fara sa vrei, te pui la punct cu un pic de geografie, geologie, cu fauna si flora specifice zonei subartice. Am efectuat 3500 km pe insula (!), cei mai multi pe sosea, insa ne-am aventurat si pe drumuri desertice, cu peisaje lunare, in care ne minunam de ce ceea ce ne era dat sa vedem. Niciodata nu am mai stat cu aparatul si camera de filmat asa de mult in mana. La un moment dat chiar ne saturasem si le-am lasat pentru a ne impregna bine in memorie ceea ce ni se infatisa in fata ochilor. Multe lucruri ne-au marcat in acest road-trip insa cel mai mult ne-au impresionat alternanta naturii si a atmosferei. Sudul cu imensele plaje negre si muntii de pe care se scurg pana in ocean limbi imense de gheata, estul in care serpuiesti printre fiorduri nesfarsite, nordul cu activitatea geologica impresionanta si vestul, partea mai putin locuita, insa foarte frumoasa si salbatica. O succesiune de calatorii intr-una: magic!

Da, iti pui multe intrebari. Vin singure si iti framanta mintea si apoi iti dai inca odata seama de forta naturii, cat de mici suntem in fata ei! Atat timp cat te lasi purtat de magia acestei tari, te deconectezi de tot si de toate. Iar intoarcerea la realitatea cotidiana este dura. Suntem norocosi ca am putut efectua acest voiaj, ca am putut admira si atinge ghetari ce peste cativa ani probabil nu vor mai exista, ca le-am putut oferi copiilor aceasta calatorie acum. Impreuna cu Cristi, ne imaginam cum ar fi sa ne intoarcem peste cativa ani, cand copiii vor fi mari, ce am gasi diferit fata de astazi!?

Poate copiilor nu le va ramane mare lucru in memorie din acest voiaj insa absorb si inmagazineaza ei altele, utile pentru constructia viitoare. Atunci cand calatoresti cu copiii inevitabil ritmul ti se incetineste, vezi si alergi dupa mai putine lucruri, astfel ai timp sa profiti din plin chiar daca sunt mai putine locurile in care mergi. Islanda nu a facut exceptie, chiar daca tare ne-ar mai fi placut sa ne aventuram mai mult in inima ei! Insa nu am dus lipsa de aventura: am dormit in mijlocul campurilor de lava, am explorat cascade, am admirat crabii de pe plajele negre, am mangaiat caii islandezi si cate altele! Mi pare ca acum dupa ce s-au asezat gandurile ca parca s-a intamplat cu foarte mult timp in urma. Imi vine greu sa descriu in cuvinte despre Islanda, cert este ca trebuie ajuns acolo pentru pentru a vedea cu ochii proprii frumusetea nemarginita a acestei tari! Probabil ca defilarea fotografiilor de mai jos descrie mai bine decat cuvintele mele.