Road trip prin Toscana #8 – Toscana metamorfozata

In partea de sud-vest a Toscanei peisajul se schimba fata de cel din Chianti sau din Val d’Orcia, insa este la fel de frumos si de surprinzator. Aici am descoperit o altfel de Toscana ce poarta numele de Maremma. Initial am ales zona pentru ca la finalul road-tripul-ului nostru am vrut sa petrecem cateva zile pe malul marii, insa nici nu banuiam noi ceea ce aveam sa descoperim la fata locului. Ne-a placut atat de tare incat ne-am extins sejurul cu inca o zi!

In timpul celui de al doilea razboi mondial, populatia din Maremma avea conditii de viata destul de grele si un risc crescut de paludism, insa incet-incet a reusit sa ajunga o arie prospera a Italiei, pastrand astazi un accentuat caracter rustic. Maremma are de toate, plecand de la marea ce scalda plajele intinse cu nisip fin, de-a lungul carora si-a facut loc si o rezervatie naturala, trecand apoi prin satele medievale incantatoare inconjurate de coline viticole si ajungand pana in munti, la Monte Amiata. Coasta este presarata cu plaje mai putin aglomerate decat cele din nordul Toscanei, insa si aici se gasesc portiuni in timpul verii la care nu poti accede fara a plati. Ceea ce este tipic in Maremma constituie faptul ca sunt cateva plaje „salbatice”, neamenajate deloc de mana omului, la care am avut ocazia sa ajungem si noi, si sa profitam de cateva clipe de un soare de noiembrie numai bun de o imbaiere in mare. Despre plaje insa intr-un articol viitor, acum ne vom concentra pe orasele si satele din Maremma.

Trei sate cocotate pe stanci si pline de istorie se gasesc aici: Pitigliano, care avea odata cea mai mare comunitate de evrei din Italia si singurul pe care l-am vizitat, Sovana cu ale sale biserici romane si Sorano, reputat pentru fortareata sa din secolul al XI lea. Intre Pitigliano si Sovana exista posibilitatea unei drumetii de 8 km, pentru a admira cavele sapate in stanca de pe vremea etruscilor. Scansano este cel mai vestit sat viticol din Maremma, al carui vin, Morellino di Scansano, a devenit foarte cautat in ultimii ani, iar buchetul sau a fost pe gustul nostru, intorcandu-ne acasa cu doua sticle de vin.

Grosseto este cel mai mare oras din zona. L-am vizitat intr-o dupa-amiaza innorata si nu am petrecut mult timp in el. Ceea ce il face un pic special sunt zidurile medievale din secolul al XVI lea ce inconjoara orasul vechi sub forma de stea. O surpriza placuta insa a fost pisica tigrata ce ne-a intampinat exact la intrarea pe poarta veche a orasului si crema de iaurt inghetata ce am savurat-o plimbandu-ne pe o parte din zidurile orasului, care da, sunt amenajate sub forma de parc cu locuri de joaca si cu vegetatie bogata.

Pisica de Grosseto
Piazza Dante
Duomo di San Larenzo

In sudul provinciei Grosseto se afla Monte Argentario, o peninsula alcatuita din coline muntoase, cel mai inalt varf ajungand la 635 de metri, ce este legata de pamant prin trei brate. Cele două centre majore ale peninsulei sunt Porto Santo Stefano la nord și Porto Ercole la est. Ambele porturi sunt destul de prizate in perioada estivala, mai ales ca din ambele locatii se pot face excursii spre diferite mici insule din largul marii: Giglio, Giannutri, MonteCristo sau Elba. Porto Santo Stefano este mai mare si mai plin de viata, are un port pescaresc dar si un port de plaisance, de-a lungul caruia sunt insiruite restaurante si cafenele. Porto Ercole este mai mic insa mai sic, aici intalnindu-se multe vapoare si iahturi in timpul verii. Pentru a surplomba un pic imprejurimile se poate ajunge pe partea sudica la fortareata ce vegheaza deasupra orasului inca din secolul al XV lea. Noi am gasit ambele orase destul de linistite, ca mai peste tot in extra sezon.

Porto Santo Stefano

Porto Ercole

Inainte de a ne intoarce pe peninsula-mama, ne-am oprit in Orbetello, un oras ce se afla pe bratul mijlociu ce leaga Monte Argentario de tarmul principal al Italiei. Am nimerit intr-o zi de sarbatoare, in plin targ de produse locale si artizanale, asa am interpretat dupa doua tururi pe la toate corturile amenajate. Bineinteles ca nu am putut pleca fara un ulei de masline de la mama lui, 8€/litru pret de producator. Apoi am luat orasul la pas, adica strada principala, in intregime pietonala, unde abia aveai loc sa treci, insa am putut gasi totusi o masa retrasa unde sa degustam inca o crema de iaurt inghetata delicioasa.

Orbetello

Orbetello are sansa de a se afla in mijlocul unei lagune, un ecosistem ce asambleaza numeroase pasari migratoare. Este o oaza naturala pentru gradini de fluturi, pentru varietatea botanica si pentru cele peste 200 de specii de pasari ce o populeaza tot timpul anului. In acelasi timp este si o destinatie preferata pentru observarea pasarilor. Chiar am vazut pe chei afise cu urmatoarea imbarcare de seara pentru iubitorii de pasari, 5€/30minute. Noi am spus pas de data asta pentru ca incepuse sa se insereze si frigul isi cam facuse simtita prezenta, insa in alte conditii nu am fi ratat ocazia. O vedere tipica din laguna Orbetello este si singura moara de vant care a mai ramas in picioare, denumita si Moara Spaniola, pentru ca a fost restaurata de spanioli si folosita pe vremuri de localnici pentru a macina boabele de grau.

Un alt orasel prin care am trecut a fost Talamone, situat la sudul parcului regional Maremma. Este cocotat pe o colina, are un mic port pescaresc si cateva ziduri fortificate ramase de pe timpul etruscilor. Locuri frumoase ar mai fi fost de vazut insa au ramas de explorat pentru o data viitoare. Maremma este un loc de vazut pentru cei ce vor sa descopere o altfel de Toscana!

Talamone

Pentru celelalte povesti ale road trip-ului nostru prin Toscana selectati mai jos:

Cu bebe prin Toscana
Road trip prin Toscana #1 – O zi in Siena si o surpriza la inserat
Road trip prin Toscana #2 – Volterra, in orasul vampirilor
Road trip prin Toscana #3 – San Gimignano, orasul turnurilor
Road trip prin Toscana #4 – Printre colinele sieneze
Road trip prin Toscana #5 – Val d’Orcia
Road trip prin Toscana #6 – Montepulciano si drumul serpuit din Monticchiello
Road trip prin Toscana #7 – Pitigliano, unul dintre cele mai frumoase sate din Italia