Tara Bascilor in familie (extinsa)

Odata la 2-3 ani se aliniaza astrele pentru o vacanta cu mai multi membri ai familiei, anul acesta fiind prima data cand plecam cu bebe si cu bunicii paterni. Asa ca la jumatatea lunii iunie am lasat pisica, florile si plantele de pe balcon, vremea capricioasa din Savoie, ne-am luat bebele nerabdator, bunicii proaspeti sositi din Romania si am plecat la drum spre necunoscuta si in acelasi timp intrigranta Tara a Bascilor. Euskal Herria in limba basca, Tara Basca se intinde pe teritoriul a doua tari: Franta si Spania, separate prin muntii Pirinei, fiind scaldata de valurile oceanului Atlantic. Pe langa avantajul de avea parte si de munti si de plaje cu soare la o ora distanta intre ele, Tara Basca constituie o provincie bogata in traditii, istorie si cultura. Daca v-ati intrebat vreodata de unde vine basca, ei bine acum nu mai aveti nici un dubiu, ea face parte din costumul popular basc. Cea mai mare parte a teritoriului basc se afla pe taram spaniol, Franta ocupand doar 15% din el. De aceea, pentru majoritatea, cand spui Tara Basca, spui Spania. In vacanta noastra este vorba despre partea franceza, insa am avut ocazia sa o adulmecam si pe cea spaniola pret de o zi.

Acum aproape un an in urma descopeream alt teritoriu aflat pe coasta oceanului Atlantic si desi nu era prima data cand ne aflam de-a lungul coastei, ne-am indragostit iremediabil de ea (coasta) si de el (oceanul) incat ne-am propus sa ne scaldam picioarele prin aceasta zona cat mai des posibil. O preferam in locul marii Mediterane si a coastei de Azur, mereu luate cu asalt de catre turisti, la care se mai adauga autostrazi blocate pe sute de km, plaje ingramadite, multe dintre ele accesibile contra cost. Pe partea de vest, incepand de la nord cu Normandia si terminand pana la sud cu Tara Basca, plajele se succed ca margelele pe sirag, pestritate si ele cu turisiti, insa mai putini, multe fiind inca salbatice, greu accesibile, gasind oricand un coltisor paradisiac mai intim in care sa profiti de valurile oceanului. Intr-adevar apa este mai rece, valurile mai dezlantuite si temperaturile mai scazute. In timpul verii poti prinde trei anotimpuri in aceeasi zi, vremea fiind influentata de curentii oceanici si de Gulf Stream, insa chiar si asa tot am alege vestul in locul sudului Frantei.

Revenind la vacanta noastra, am organizat-o pe mai multe planuri care bineinteles aveau sa fie in functie de vreme. Ne-am propus sa imbinam un pic de traditional vizitand cateva sate tipice basce cu activitati potrivite pentru cel mic, acum fiind mai interesat si acaparat de noutati. Ne-am luat si costumele baie in bagaje cu speranta ca poate vom prinde cateva momente de plaja. Asadar, iata detaliile tehnice pentru cele 9 zile petrecute in Tara Bascilor :

Varsta lui bebe: 22 luni

Drumul: Tinand cont ca aveam de traversat Franta de la est la vest, si la dus si la intors ne-am oprit pe la jumatatea drumului pentru o noapte de odihna. Astfel am putut sa ne dezmortim toti corpul, soferul, adica Cristi sa-si reia fortele mai ales ca fusese cu o seara inainte la Lyon la un meci din campionatul european de fotbal, bebe sa-si faca somnul linistit intr-un pat si nu tot timpul in scaunul de masina, eu eram si sunt intr-o situatie care nu prea imi permitea  multe ore de drum si bineinteles bunicii, care nu mai sunt tineri si nu-i mai tine organismul la drumuri lungi de 10 ore.

Itinerariu
Ziua 1: Albertville-Carcassone, o vizita rapida pe inserate in orasul medieval Carcassone si o noapte linistita la hotel
Ziua 2: De la Carcassone pana in Tara Basca la Ascain, unde am avut si cazarea pe cele 9 zile
Ziua 3: Descoperirea primelor sate basce: Saint Jean Pied de Port, Espelette si Ainhoa
Ziua 4: Biarritz sub norii amenintatori si valurile uriase
Ziua 5: Prin satele La Bastide-Clairence si Combo les Bains, ziua terminandu-se pe malul lacului Saint Pee
Ziua 6: In sfarsit un pic de soare pe plaje: Guethary, Ciboure, Socoa, Saint-Jean-de-Luz
Ziua 7: Vizita la parcul animalier Etxola, urmata de satul Sare, iar la sfasitul zilei profitam de o prima balaceala langa plaja Socoa
Ziua 8: O tura prin Tara Bascilor spaniola si o balaceala scurta insa de data asta la Hendaye
Ziua 9: Plimbare cu trenul cu cremaliera  si ultima balaceala tot la Hendaye
Ziua 10: Pranz in cinci cu vedere la ocean si o seara in doi la terasa alaturi de o sangria si un mojito in Saint-Jean-de-Luz
Ziua 11: Drumul spre casa, Ascain-Cap d’Agde, o plimbare rapida pe faleza pentru a adulmeca briza marii Mediterane si o noapte aproape caniculara la hotel
Ziua 12: Cap d’Agde-Albertville

Media a fost cam de o jumatate de ora de parcurs cu masina intre diferitele destinatii. In primele zile soarele a fost cam zgarcit, am avut si vant si ploaie, noroc ca am fost pregatiti cu 2 umbrele si husa de ploaie pentru carucior.

De-a lungul coastei intre Socoa si Hendaye

Cazarea: Voiam sa inchiriem o casa dotata cu de toate pentru a ne prepara micul dejun si cinele, nu neaparat la malul oceanului ci mai retrasa, unde puteam profita de serile lungi ale lunii iunie, eventual afara pe o terasa. Dupa multe cautari si ezitari am inchiriat perla rara de pe site-ul homelidays.

Casa tipic basca, cazarea noastra la Ascain

Am avut parte de o terasa pe care care am luat cinele in serile calde si linistite, de un gratar, de sezloguri pe care ne-am facut siesta si ne-am parlit la soare si un gazon mare, pe care bebe l-a apreciat foarte mult. Casa se afla langa cea a proprietarului, la marginea satului Ascain, astfel am avut liniste deplina si am putut profita la maxim de sejurul nostru. Singurul lucru de care ne pare rau este ca nu am mai reusit sa dam o raita la restaurantul proprietarului din sat, si el avand multe aprecieri pozitive.

Mancarea: Daca micul dejun si cinele ni le-am pregatit in bucataria gazdei noastre, masa de pranz ne-a prins aproape tot timpul pe drumuri. Am gustat din bucataria basca de la mic la mare, bebe diversificandu-si gustul pe langa nisipul si pietricelele de pe plaja si cu fructe de mare, branza de oaie basca sau cu prajitura tipica basca, un fel de chec umplut cu crema patissière sau cu dulceata de cirese negre. Preturile pentru un singur fel de mancare variaza intre 10-20€, o degustare de mini platouri de fructe de mare 5-9€/platou, tapas 1-1,5€/bucata. Pentru a stropi toate aceste bunatati am incercat si cidrul basc, mai putin acidulat si mai sec decat cel de Normandia pe care-l cumparam acasa.

Mini platou cu fructe de mare
Platou de branzeturi servit alaturi de dulceata de cirese negre

Tara bascilor se preteaza la vacante cu copii mici?

Oh da, si inca cat! Sunt multe activitati propuse familiilor cu copii, mai ales pe timpul vacantelor scolare. De exemplu, pe plaje am vazut multe locuri de joaca amenajate, oferte de lectii de inot sau diferite jocuri propuse pe varste. Inauntrul teritoriului se gasesc multe parcuri de apa sau de acrobatii prin copaci (noi am gasit un parc animalier pe care l-am si vizitat), iar pentru a se apropia si mai mult de munti se poate incerca o urcare cu trenul cu cremaliera in apropiere de satul Sare. Bineinteles ca ofertele de drumetii de la cele mai simple la cele mai complexe sunt si ele disponibile pentru cei interesati. Cum piticul nostru nu are inca 2 ani, nu am avut de platit pentru el nicaieri pe unde am fost. Majoritatea se platesc incepand de la 4-6 ani cu pret redus fata de biletul pentru adult. Nu mai vorbim despre balaceala in ocean care este gratuita pentru toata lumea. La inceput te poate impresiona, pentru ca valurile sunt mari insa cu timpul te obisnuiesti. Trebuie sa fii totusi foarte atent, mai ales cand esti insotit de copii, sa nu te aventurezi prea tare chiar daca te crezi un bun innotator. In fiecare an sunt cazuri de inec cu persoane experimentate. Si nu in ultimul rand, daca vrei sa te initiezi sau sa-ti initiezi copii in surf, aici se gaseste raiul surferilor, valurile mari fiind ceea ce au nevoie pentru a pluti cu placa. De data asta am spus pas, preferand sa ne uitam de la distanta si sa admiram acrobatiile surferilor printre valurile rapide si tumultoase.

Plaja din Biarritz inundata de valuri, nu mai bune pentru surferi

Ce ne-ar fi placut ar fi fost inca vreo 2 zile in plus ca sa putem descoperi si partea spaniola mai bine, insa cu siguranta vom mai reveni prin zona pentru ca ne-a ramas foarte draga.