Weekend in Provence – Partea III

Daca tot am venit in Provence nu puteam rata ocrul. Franta detine cel mai mare zacamant de ocru, o argila rosiatica a carui culoare este data de un oxid de fer. Se poate vizita in doua locuri, la Rustrel si Roussillon. Am ales sa mergem la Rustrel pentru ca este mai natural, nu amenajat special pentru vizitatori cum ar fi la Roussillon. Nu am putea spune, la Roussillon am vizitat doar satul nu si carierele de ocru. Din cat am reusit sa vedem la Rustrel, am inteles ca nu degeaba poarta numele de Colorado Provençal. Din cele trei trasee propuse, noi l-am ales pe cel mai scurt de 1h30 si nici pe asta nu l-am facut tot. Nu era nici ora 11 si muream deja de cald. Nu am vrut sa fortam prea mult nota pentru bebele nostru, asa ca am inconjurat doua-trei stanci si am facut cale intoarsa. Mai mult timp am facut pe drumul de la intrare si pana am ajuns efectiv la cariera. In plus ne-am ales cu incaltamitea decorata in portocaliu, ca am ramas si acum cu o tenta de culoare pe marginea la conversi. Daca o sa mai avem ocazia, vom sti sa ne punem in picioare niste pantofi de drumetie. Ar fi cei mai potriviti pentru cei care vor ”sa escaladeze” stancile portocalii.

Colorado Provençal

Ocrul este foarte bine reprezentat in inimile localnicilor din satul Roussillon. Ca si Montbrun-les-Bain, Gordes, Lourmarin, Venasque, Ménerbes, Roussillon face si el parte din lista celor mai frumoase sate din Franta. Insa ca el nu este nici unul. Trebuie doar sa te pierzi printre stradutele sale ca sa admiri diferite nuante de culori ce pleaca de la galben si ajung pana la portocaliu inchis. Roussillon a fost cel mai aglomerat sat prin care am trecut, in plus am nimerit si la ora pranzului. Nu am zabovit mult, cresterea indicelui de confort termic ne ameninta, iar locurile umbrite de la terase erau deja ocupate.

Roussillon

Ne-a mai ramas ceva timp si am tras o fuga pana la Ménerbes. Dar pana sa ajungem la el am dat de Goult, Bonnieux si Lacoste. Goult ni s-a parut cel mai linistit, fara puzderia de turisti, doar localnici ce-si sorbeau cafeaua la barul din sat, alaturi de ziarul cu ultimele evenimente din zona. Fara galerii de arta si ateliere de artisti, doar cu ferestrele caselor deschise de unde rasuna glasul familiilor adunate in jurul mesei intr-o duminica dogoritoare de iulie. Ce vezi prima oara cand te indrepti spre Bonnieux  este clopotnita bisericii. Un sat care mai pastreaza ziduri medivale, prin care trebuie sa urci sau sa cobori strazi inguste, sa treci pe sub arcuri si sa te strecori printre colturile caselor. Pe unele strazi pietonale ai impresia ca o sa cada casele peste tine, asa sunt de abrupte. Fata in fata cu Bonnieux se afla Lacoste. Cele 10 minute de drum le-am facut serpuind printre butasi de vita de vie. De fapt am vazut multi butasi noi in zona. Cine stie ce vin rosé or sa scoata francezii din solul Provence-ului in urmatorii ani. In Lacoste, cum ajuns ne-am si asezat la o terasa sa luam o gustare. Am primit-o spre bucuria noastra, o salada caesar buna dar scumpa, chiar daca era aproape ora 14h00. Da, in Franta ora pranzului se respecta, maxim pana la ora 13h30. Daca nu apuci, stai si flamanzesti pana la ora cinei, adica 19h00. Nu am facut multi purici in Lacoste, bebele incepuse sa fie iritat, asa ca am plecat repejor fara sa mai facem un tur prin sat.

Goult

Bonnieux

Lacoste

La Ménerbes dupa ce iti lasi masina la poalele satului ai voie sa intri in sat. Este singurul unde a trebuit sa platim parcarea la intrare. Tarif unic 3€, insa la schimb primesti un plan cu obiectivele de vizitat. Ne asteptam sa gasim multi turisti, insa spre ”dezamagirea” noastra am putut sa ne plimbam linistiti. Ne imbiau cele cateva terase panoramice la un pahar racoritor, dar am preferat sa-l descoperim un pic la pas. Are multa istorie, multi artisti care au locuit si ar fi locul unde s-a inventat tirbusonul.

Ménerbes

Am trasat weekendul nostru de 4 zile in Provence pe google maps. Sa vedem cu ce il mai completam in anii viitori. Bebele s-a adaptat foarte bine si ne-a dat speranta ca putem sa continuam escapadele in 3.